Skip to main content
STEF site

De eerste stappen op het gebied van koeltechnieken (1850 tot 1920)

Halverwege de negentiende eeuw konden verse producten alleen bewaard worden door middel van pekelen, roken en drogen. Aan het einde van de jaren 1850 deden koelmachines hun intrede. In 1876 plukt Charles Tellier de vruchten van deze nieuwe techniek wanneer hij probeert om vlees van Rouen naar Buenos Aires (Argentinië) te vervoeren. Hij bouwt een oude zeilboot om tot een stoomboot die hij de "Frigorifique" (koelmachine) noemt. Deze oversteek van de Atlantische Oceaan in 105 dagen wordt een succes; de 30 ton vlees komt in goede staat aan op de plaats van bestemming.

Tijdens de Eerste Wereldoorlog neemt het koeltransport steeds grotere vormen aan. Niet alleen de Franse soldaten aan het front moeten worden gevoed, maar ook Frankrijks bondgenoten, de Engelse en Amerikaanse soldaten.

Voor STEF begint het allemaal in 1920. De oorlog is afgelopen en de spoorwegmaatschappijen willen hun eigen besteldienst voor koeltransport opzetten. Het bedrijf PLM (Paris, Lyon, Marseille) besluit de Société Française de Transports et Entrepôts Frigorifiques op te richten. Dit is de eerste stap in de totstandkoming van de STEF Groep.
 

wagon STEF

Opkomst van de logistiek in het spoorwegvervoer (1938 tot 1950)

In 1938 wordt de Franse nationale spoorwegmaatschappij SNCF (Société Nationale des Chemins de Fer) opgericht. Deze maatschappij heeft bijna het hele Franse spoorwegennet in handen, dat eerder eigendom was van gevestigde maatschappijen.

Al gauw worden STEF en haar concurrenten in die tijd, de CTF en de SEF, dochtermaatschappijen van de SNCF. De SNCF neemt al het vaste en mobiele materieel van STEF over, waaronder haar 600 wagons, en verwerft 98% van het kapitaal. STEF is verantwoordelijk voor het beheer van al het materieel van de drie gefuseerde ondernemingen.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog blijft STEF zich ondanks de moeilijke bevoorradingsomstandigheden verder ontwikkelen, met name door de bouw van een magazijn in Perpignan. Na de oorlog lijdt de Franse bevolking honger. Ondanks de toegenomen snelheid (de wagons kunnen nu maximaal 100 km/uur rijden) en de kortere duur van het transport, is het moeilijk om de Fransen van voedsel te voorzien, vanwege de tekorten die wel tot het einde van de jaren 1940 duren.
 

STEF diepvriestoren

Industrialisering van koeltechnieken (1950 tot 1960)

Het wegtransport komt in de jaren 1950 tot ontwikkeling. STEF, een dochteronderneming van de SNCF, lijkt echter geen last te hebben van deze nieuwe vorm van concurrentie. Vrachtwagens beschikken niet over koelapparatuur en wagons worden hoofdzakelijk gebruikt voor de bevoorrading van de grotere agglomeraties en voor lange trajecten. Vrachtwagens worden voornamelijk ingezet als verbinding tussen producenten en stations.

In de jaren 1960 heeft STEF duizend koel- en thermisch geïsoleerde wagons. De onderneming beschikt overal in (Europees) Frankrijk over stations: Parijs, Saint-Brieuc, Straatsburg, Limoges, Dijon, Avignon, Perpignan.

Eerst produceerde STEF voor het bewaren van bederfelijke voedingsmiddelen grote hoeveelheden ijs die handmatig in de compartimenten werden gedaan. De technieken worden steeds moderner met de komst van beijzingstorens. In deze installaties worden de wagons onder de toren gezet en valt het ijs rechtstreeks in de compartimenten zonder dat daar menselijke handen aan te pas komen.
 

STEF site

De oorsprong van de transportactiviteiten van de STEF Groep (1964 tot 1982)

Terwijl STEF zich blijft ontwikkelen, besluiten drie transporteurs (Robert Diemert, Guy Galopin en Michel Sancier) in 1964 om het eerste groupagenetwerk op te richten: TFE.

In 1981 wordt Pierre Legras benoemd tot algemeen directeur van de groep. Het doel: "de nationale besteldienst voor koeltransport worden". TFE beschikt op dat moment over 1.200 voertuigen en 2.500 medewerkers. In die tijd bezit de TFE Groep vijf regionale bedrijven: Sud-Ouest, TFO, Ronazur Froid, Sodelpha en Eurotransit.

Om de groep een sterke visuele identiteit te geven, wordt in 1982 een logo bedacht dat zowel de waarden en het motto als de activiteit van de onderneming uitdraagt. Dit is de eerste opzet voor het toekomstige logo van de STEF Groep. Elke kleur en elke vorm betekent iets: wit staat voor zuiver, schoon en hygiëne, en blauw staat voor kou. De ineengevlochten cirkels, symbool voor veiligheid en de koudeketen, staan voor het verbond van alle TFE-bedrijven in één netwerk.
 

wagon STEF

Financière de l'Atlantique (1987 tot 1989)

In 1987 moet de SNCF STEF, al meer dan 50 jaar een dochteronderneming, van de hand doen. TFE lijkt de perfecte kandidaat om de onderneming te kopen, maar er zijn meer kapers op de kust.

In die tijd is Financière de l'Atlantique een onopvallende maatschappij. Het bedrijf is in 1983 opgericht door Francis Lemor en Bernard Jolivet en heeft als doel om een "groep samen te stellen die alle aspecten van de koelsector bestrijkt”. De oprichters worden dan bepaald nog niet beschouwd als specialisten op het gebied van koellogistiek, maar zijn ervan overtuigd dat de markt veelbelovend is en besluiten dan ook om zich op die markt te begeven. Ze starten hun activiteit met slechts een paar duizend kubieke meter opslagruimte.

Na in magazijnen in het westen te hebben geïnvesteerd en nieuwe vestigingen te hebben gebouwd, zorgt Financière de l'Atlantique voor een verrassing met de overname van STEF.
 

STEF-TFE

STEF-TFE ziet het levenslicht (1992-2012)

In 1992 neemt Financière de l'Atlantique TFE over en wordt de maatschappij haar enige aandeelhouder.

In 1996 gaat de groep STEF-TFE heten. De groep bestaat dan uit drie netwerken: STEF, TFE en Tradimar.

In 2012 neemt STEF-TFE een eigen Europese merknaam aan voor al haar netwerken: STEF. Deze stap is een logische ontwikkeling die er geleidelijk voor zorgt dat de kennis van alle disciplines op het gebied van temperatuurcontrole in Europa (transport, logistiek en informatiesystemen) samenkomt. Hiermee wordt tegemoetgekomen aan de hooggespannen verwachtingen van klanten met betrekking tot een gecoördineerde en beveiligde dienstverlening met homogene service en hoogwaardige kwaliteit, ongeacht de activiteit, regio en het desbetreffende land.
 

STEF site

STEF sinds 2012

In 2013 neemt STEF het bedrijf EBREX France over, dat gespecialiseerd is in goederenvervoer over de weg met gecontroleerde temperatuur en logistiek voor out of home horeca (21 locaties). Door deze twee organisaties samen te brengen, heeft STEF haar positie als dienstverlener op de Franse levensmiddelenmarkt verder verstevigd.

In 2014 neemt STEF in Nederland Speksnijder Transport over. Dit bedrijf beschikt over een multitemperatuurplatform waarvandaan logistieke en groupage-activiteiten worden uitgevoerd voor de hele Benelux. Vervolgens verwerft STEF in 2016 het bedrijf VERS-EXPRESS, dat gespecialiseerd is in de distributie van verse levensmiddelen, en neemt de groep onroerend goed over van en neemt het een belang van 40% in het kapitaal van het bedrijf NETKO. Met deze overnames versterkt STEF haar Europese netwerk in Nederland en consolideert de groep haar verankering in Noord-Europa. In 2018 worden deze drie Nederlandse bedrijven met de uitrol van een eigen STEF-merk in Nederland definitief opgenomen in de groep. STEF stelt industriëlen in het zuiden van Europa hiermee in staat om hun activiteiten verder uit te breiden naar Nederland en Nederlandse marktdeelnemers om gemakkelijker toe te treden tot de markten in Zuid-Europa.
 

STEF vrouw magazijn

In 2016 ondertekent STEF met NORDFROST, de leider in de logistiek van diepgevroren producten in Duitsland, een Europese partnership met nieuwe mogelijkheden voor haar klanten in de richting van Noord- en Oost-Europa.

In datzelfde jaar kondigt de groep aan haar logistieke netwerk te gaan delen met EMMI, de grootste zuivelgroep van Zwitserland. Ook bouwt STEF in 2018 in Kölliken een logistiek pand om haar positie in het segment van de logistiek van verse producten op het Zwitserse grondgebied te versterken.

In 2019 zet STEF een nieuwe operationele organisatie bestaande uit gespecialiseerde business units op om nog beter aan de eisen van haar klanten te kunnen voldoen.

De groep heeft zich in de loop der tijd steeds verder ontwikkeld en zich aangepast aan consumentengedrag en nieuwe technologieën: vermeerdering van uiteenlopende distributiekanalen, diversificatie van productie, versnelling van stromen. STEF heeft uiteindelijk het doel bereikt en is de Europees leider op het gebied van koellogistiek geworden.
 

Deze site maakt gebruik van cookies om het publiek te meten en de ervaring te verbeteren.

Door verder te navigeren op deze website, gaat u akkoord met de voorwaarden van ons cookiebeleid. Voor meer informatie, klik hier